Гірські лижі повинні тримати в поворотах і ковзати.
Для приємного та безпечного катання лижі треба спеціально готувати.
Кататися на лижах з тупими кантами можна, вони зношуються повільніше, ніж гострі. Але на більш-менш жорсткому схилі задоволення від спуску буде сильно зіпсовано. Звичайно, умілий лижник впорається з ситуацією, але набагато приємніше і безпечніше використовувати свій технічний потенціал для досягнення динамічного і красивого катання, ніж боротися з «нетриманням». Тим більше не варто залишати канти тупими як «вагомого» виправдання недоліків своєї техніки.
Любителю важливо стабільне гарне ковзання. Різницю між хорошим і відмінним ковзанням можна відчути тільки на змаганнях, в звичайному катанні - на дуже пологих ділянках. Подряпана ковзаюча поверхня набагато менше знижує якість катання любителя, ніж тупі канти. Для збереження гарного ковзання важливіше чистити її від будь-якого бруду (масла, старої мазі) і змащувати для важких умов (мокрий або, навпаки, сухе морозне сніг).
Погано, якщо змінна поверхню зношена так, що канти виступають, як рейки. При малих кутах закантовки перехід від різаного ведення до прослизання стає різким і неконтрольованим.
В ідеалі канти (робоча область) повинні бути виточені з завалом знизу на 0.5-1 ° і загострені збоку на кут 90-86 °, вони повинні бути рівномірно гострі, але без задирок. Кути заточування збоку вибираються за таким принципом: чим агресивніше катається лижник по жорсткої трасі, тим більше кут заточування збоку і тим менше завал з боку ковзної поверхні. Для більшості лижників рекомендується злегка притупляти кромки кантів на прилеглих до носку і п'яті ділянках. Поверхня, що ковзає повинна бути врівень з кантами, плоскою в поперечнику, рівною і зі спеціальною микроструктурой на поверхні.
Самому або в сервіс?
Перш ніж братися за напилок, треба віддати собі звіт в тому, що підготовка лиж - справа досить трудомістка. Найпростіше здати лижі в майстерню, там зроблять все відразу. Але це не завжди зручно.
Більшості любителів має сенс взяти на себе операції, які доводиться робити регулярно (чистку і змазку ковзної поверхні, підрівнювання та заточку кантів збоку), а серйозну обробку лиж знизу надати професіоналам. У сервісі лижі шліфують на машині до повного вирівнювання ковзної поверхні (глибокі подряпини повинні бути залиті). Поки канти затуплені несильно, можна підтримувати форму лиж самостійно, економніше витрачаючи ресурс лижі. Часто досить лише зняти задирки і підточити побиті місця.
Щоб спеціально не возити лижі в сервіс навесні, варто освоїти обробку ковзної поверхні парафіном. Якщо на схилах зустрічаються камінчики - корисно навчитися заливати подряпини.
Найприємніше працювати спеціальними інструментами від Holmenkoll, Kunzmann, SWIX, Toko. Можна частину інструментів замінити на звичайні, вони дешевші, але трудовитрати все одно будуть досить істотними.
Тел. 067 661 99 33
Очищення лиж
Для нанесення мазі і перед будь-обробкою треба очистити лижі (принаймні - ковзаючу поверхню) від бруду, жирних плям і старої мазі. Мазь залишається на кінцях лижі і по осі, вона поступово збирає бруд і сильніше заважає ковзанню. При точці кантів мазь швидко забиває робочу поверхню напилків і брусків. Спочатку все, що можуть відчути пальці, треба зняти пластиковим скребком (фірмовим або порожній коробочкою від CD).
Для повного очищення потрібно протерти поверхню розчинником. Краще використовувати фірмовий Base Cleaner (він продається в упаковках різної ємності, в тому числі і у вигляді спрею) і фіберлен - синтетичну тканину, що не залишає волокон. Зі звичайних розчинників рекомендую Уайт-спірит, але його аромат вивітрюється дуже повільно, тому після чистки треба протерти лижі насухо. Фіберлен можна замінити ганчірочкою, але вона повинна бути абсолютно чистою і не залишати ворсу.
Заливка подряпин
Якщо на ковзної поверхні є глибокі подряпини, почати роботу треба з них, поки в них не потрапили стружки і парафін.
Ресурс лижі визначається станом кантів і прилеглого до них пластика в області максимальних навантажень. Тому, якщо не гнатися за швидкістю, ремонтувати треба в першу чергу, глибокі (глибше 0,5 мм) подряпини, що примикають до кантам під вантажний майданчиком. Дефекти по осі лижі, на шкарпетці і п'яті не так важливі.
Свіжі подряпини після катання по снігу зазвичай чисті, але в них може залишатися бруд, її перед початком роботи доведеться видалити - очистити лижі. Іноді в кінці подряпини залишаються камінці, які, природно, також необхідно видалити.
Найпростіший спосіб ремонту - закопувати палаючим пластиком. Для ремонту ковзної поверхні (для відкритого вогню), необхідний спеціальний матеріал, звичайний поліетилен при горінні втрачає свої властивості.
Досить міцна заливка глибоких ран виходить за допомогою паяльника (потужністю мінімум 40 Ватт).
Смужку поліетилену треба поступово втирати гарячим жалом, по можливості не розриваючи шматки. Зручніше, коли ремонтна смужка шириною відповідає подряпині, трохи товщі і довше. Вирівнювати шов паяльником марно, головне - заповнити дірку і сплавити латку з основою. До металу ремонтний пластик не прилипне, тому гріти кант не треба. Але якщо подряпина до металу неширока і латку добре сплавити з краями ковзної поверхні, вона буде нормально триматися.
Вирівняти латку врівень з поверхнею треба після повного охолодження. Кращий інструмент - напилок з фрезерованими зубами, він ріже швидко і не забивається пластиком. Це може бути як спеціальний лижний інструмент, так і т.зв. протяжка від строгального верстата. Латку зі звичайного поліетилену вирівняти нелегко, на чорній ковзної поверхні буде сильно виділятися нерівний мутно-білий шов.
Спеціальний ремонтний пластик (для електроінструмента) розтікається під паяльником і липне дуже добре. Зрізається матеріал легко і рівно, чорну заливку майже не видно на ковзної поверхні. Але зі звичайним паяльником шов виходить м'який. Саме тому для такого ремонту лиж набагато краще користуватися професійним інструментом - «пістолетом», який є в кожній майстерні, що займається сервісом лиж.
Обробка кантів збоку
Це основна операція, яку має сенс освоїти любителю.
Поки канти не надто затупились, такої обробки досить для підтримки гарної гостроти кромки. Але спочатку треба вибрати інструмент.
1. Канторез
Найпростіше придбати стандартний канторез з пазом, їх продається багато, всі виробники пропонують по кілька моделей з фіксованими або змінними кутами.
Більшості лижників цілком підійде кут в 89-88 °, тільки спортсмени і любителі радикального карвінгу іноді заточують середину лиж до 86 °. Обережним лижникам, що не закладають круті дуги, піде і 90 °. Початківцю майстру досить одного інструмента на 2 стандартних кута, наприклад 90 ° і 88 °. Такий інструмент зручний і для підточування в горах.
Основний недолік такої оправлення - в неї можна закріпити тільки тонкі інструменти і розташувати їх тільки уздовж лижі. Довгим напилком лижі зі слаломним радіусом нагострити не вийде. Так що доведеться купити спеціальні короткі напилки і абразивні бруски. Замість бруска можна застосувати дрібну або середню корундову шкурку, приклеєну до відповідної по товщині жорсткій основі (можна купити готові фірмові бруски зі шкіркою, а можна і зробити нехитрий інструмент самому).
Вибирайте канторез так, щоб він добре лежав в руці, широкий інструмент рідше зривається навіть у недосвідченого майстра.
2. Куточок і напилки
Якщо мета - регулярно готувати лижі на всю сім'ю - варто купити (або зробити самому) куточок з притиском (струбциной). Це більш дорогий і точний, хоча і примітивний на вигляд інструмент. З ним можна використовувати стандартні напилки і абразиви (бруски), розташовуючи їх під будь-яким зручним кутом до лінії канта. Швидко змінюючи положення ріжучого інструменту, можна домогтися його рівномірного (рівного) зносу. Такий інструмент вимагає більш твердої руки, ніж широкий пластиковий канторез.
Абразив (брусок) для зняття твердих місць повинен бути по можливості рівним. Взагалі підійде будь-який, навіть з господарського магазину, але він занадто пухкий, тому стане кривим після першої ж заточки, краще використовувати спеціальні бруски.
Напилки потрібні різні, але невеликі - до середнього розміру, прямокутні, з дрібної і середньої рискою. Головне - рівні. Кривим інструментом легко завалити кути і подряпати ковзаючу поверхню. Старі вітчизняні напилки зазвичай криві, хоча і досить тверді. Дешеві китайські вироби крім цього часто мають стирчать зуби і задирки, та й тупятся вони швидко. Фірмові напилки, звичайно, краще, а для економії можна пошукати звичайні, не гірськолижні, які іноді продаються в хороших інструментальних відділах.
3. Заточення
При будь-якій точці важливо забезпечити зручні умови для роботи: лижу можна утримувати рукою, притискаючи до себе і наголошуючи носок будь-що-небудь. Звичайно, затиснувши лижу в спеціальних лещатах на столі, працювати набагато краще. Скі-стопи треба підняти і надійно зафіксувати. Найзручніше зачіпати роги гальм спеціальними Стропков, підійдуть і щільні гумові колечка. Якщо фіксаторів немає, краще гальма взагалі зняти.
Виступаючий над кантом по бічних сторонах лижі пластик буде заважати роботі бруска або напилка, забивати дрібний інструмент. Для початку треба зняти цей виступ напилком з фрезовані зубами, використовуючи канторез з більш гострим кутом. Можна зняти пластик вручну, намагаючись якомога менше чіпати кант, головне - не завалити кант, зачепивши носком напилка за виступаючі частини кріплень.
Перед заточкою напилком треба зняти наклеп - дуже міцні задирки, які утворюються при ударах об каміння, за допомогою абразивного бруска. Досвід показує, що це економить і сили, і напилки. Краще, якщо брусок буде закріплений в канторезе або направляющем куточку. При невеликому зносі канта такої обробки досить, навіть напилок не знадобиться. Головне - зняти стирчать убік задирки (наклеп), потім пройтися по всіх темним плямам і близько подряпин. Корисно хоча б в пару проходів пропрасувати і весь кант. Якщо брусок не встановлюється в оправлення, треба акуратно зняти хоча б задирки, твердо тримаючи камінь в руці і намагаючись не завалювати канти. Пропрасувати далі можна шкіркою на жорсткій основі, закріпленої в канторез.
Важливо домагатися плавного (в'язкого по відчуттях) різання матеріалу напилком, при цьому звук шелестить, рівний і утворюються довгі завиті стружки. Якщо інструмент не ріже, треба змінювати його положення і збільшувати тиск, частішає руху і посилювати тиск марно. Пластикові канторези не розраховані на сильний тиск! Звичайні напилки працюють добре лише в одному напрямку, «проти зуба», при русі назад звук сухий з клацанням - інструмент тільки даремно тупітся. Тому при зворотному русі тиснути взагалі не треба.
Треба вибрати зручне напрямок робочого ходу (від себе або до себе) і робити руху такої довжини, щоб не перехоплювати лижу, частіше скидатися щіткою тирсу з ріжучої і ковзної поверхонь.
Якщо напилок скаче (зазвичай - в самих побитих місцях) краще ще раз пройтися по жорсткому наклепу бруском.
Для контролю заточки корисно зафарбувати кант з боку бічної поверхні лижі темним стійким (спиртовим) фломастером.
Якщо фарба рівномірно знімається по всій площині, крім самої кромки - відбувається заточка на той же кут. Якщо барвник знімається від основи до ріжучої грані - кант заточується на більш гострий кут. Можна продовжувати роботу.
Якщо фарба починає поступово зніматися від межі до основи - кант завалюється, варто зупинитися, перевірити кут установки кантореза і рівність напилка.
Точити треба до тих пір, поки збоку канта не буде знятий весь барвник. Найбільше роботи під вантажний майданчиком. Якщо грань залишилася тупий - швидше за все, лижі пора точити і знизу. Інакше збоку доведеться сточити майже весь обсяг канта. Для економії ресурсу лижі короткі побиті ділянки краще локально виточити глибше, а окремі глибокі подряпини залишити.
4. Контроль і доведення
Звичайний спосіб перевірки гостроти канта - перевірити, зіскоблюється чи ніготь поперек канта. Таку перевірку легко проходить задирок, а грань може бути при цьому тупий. Тому кант треба перевіряти подушечкою пальця по всій довжині. Хороша кромка повинна бути однорідна і слизька на дотик, а задирок завжди нерівний, він «пиляє» шкіру.
Для того, щоб кант довше залишався гострим, задирок треба зняти бруском (якщо перед цим кант точили збоку, то треба знімати знизу). Добре б пройтися ще по разу алмазним файлом або дрібним бруском (шкіркою) з обох сторін. Для остаточного шліфування спортсмени застосовують спеціальні бруски.
Якщо не гнатися за сотими, після бруска можна один раз провести уздовж канта куточком з нульовою шкурки. Для полегшення плоского обертання лиж треба затупити канти у шкарпеток і п'ят, це також можна зробити шкіркою, але більшої. Найважча робота зроблена!
Заточка знизу
Звичайний напилок справляється тільки з завалом кантів знизу на рівній ковзної поверхні. Кут задається спеціальної оправкой (від 0,5 ° до 2 °) або на кінець напилка підмотувати изолента: 1 шар стандартної ПВХ-ізоляційної стрічки дає приблизно 0,5 °, за умови, що изолента буде ковзати приблизно в 50 мм від оброблюваного канта. Як тільки напилок починає ковзати по поліетилену, обробка канта припиняється. При невеликому зносі можна загострити канти за рахунок збільшення завалу, але перевищувати 2 ° не рекомендується. Для контролю знову зафарбуйте кант, тепер з боку ковзної поверхні, використовуйте фломастер.
При сильному зносі, завалі або пошкодженнях кантів і особливо при виступаючих кант, необхідна обробка лиж знизу по всій площині. Зробити це правильно в домашніх умовах дуже важко, тому більшості лижників рекомендую в цьому випадку звертатися в сервіс. Як правило, це не доведеться робити частіше, ніж раз в сезон, а при не дуже інтенсивному катанні - і ще рідше.
Заливка парафіном
Після всієї проведеної роботи заливка - справа легка і приємна. Навіть якщо більше нічого не робити з лижами, на літо ковзаючу поверхню варто запарафініть. Для цього потрібна праска з металевою поверхнею і термостатом, парафін. На літо заливати лижі найкраще недорогим лижних парафіном на теплу погоду - він м'якше, легше розтікається і менше відколюється з кантів. Дуже зручні спеціальні лижні прасування. Прості праски зазвичай погано тримають необхідну температуру - коли парафін легко розтікається, але ще не димить. У цьому випадку доводиться самому працювати «термостатом», періодично вимикаючи праска з розетки. Зате старий праска важче і дозволяє з одного підігріву обробити лижу цілком.
Перед заливанням треба кілька разів протерти поверхню чистою сухою ганчіркою. Парафін треба накапати доріжкою по всій довжині лижі і розгладити по поверхні. Розрівнювати марно, головне - не перегріти лижу і залити парафіном всю ковзаючу поверхню. Найважче пропрасувати пластик уздовж кантів, саме там, де це найважливіше.
На літо треба залишити ковзаючу поверхню під парафіном як є.
Перед катанням або нанесенням мазі ковзання треба зняти не остиглий до кінця шар парафіну пластиковим скребком (фірмовим, ребром коробки CD) до ковзної поверхні.
Мастило
Мазь ковзання наносять на пропарафіненную і спустошену скребком поверхню. Спортсменам рекомендується перед мастилом прочистити структуру ковзної поверхні бронзової щіткою.
Це вже тонкощі, як і точний підбір мазей. Пропарафіненная і зачищена ковзаюча поверхня в звичайних умовах ковзає непогано. У мокрому снігу при нульовій або плюсовій температурі добре ковзають спеціальні «теплі» парафіни. Найважче змусити «їхати» лижі в холодному і сухому снігу. Тут допомагають «холодні» парафіни, іноді непогано ковзає багата графітом ковзаюча поверхня експертних і спортивних моделей, просто добре прочищення, без додаткового змащення. Спеціальне мастило для такого снігу дорога, та й підібрати її під конкретні умови нелегко.
Парафін краще наносити гарячим способом заздалегідь. Для тимчасового поліпшення ковзання на вологому снігу в великому температурному діапазоні добре допомагає універсальна фториста мазь. Якщо вона в серветці або в рідкій упаковці, її зручно наносити прямо на схилі (дотримуючись інструкції на упаковці).
Техніка безпеки
Точка і заливка лиж може принести багато неприємностей і майстру, і домашнім.
Навіть при легкому правці кантів бруском відламуються небезпечні задирки. Стружки з-під напилка зачіпляються за тканину, легко встромлюють глибоко під шкіру, діставати їх важко. При випадковому зриві кант з задирок може глибоко розрізати долоню.
Для захисту рук необхідні рукавички, краще цілком зі шкіри та без вентиляційних дірочок.
На підлогу найзручніше постелити старий підстилку або килимок, в якому стружки добре застряють. Після роботи варто протерти кімнату вологою ганчіркою (а не серветкою або губкою).
Стружки поліетилену і парафін, що потрапили на підлогу, перетворюють його в каток. Тому підстилка і прибирання важливі при будь-якій обробці лиж. При соскабливании наплавленого парафіну стружки дуже багато, вона липне до інструменту, одязі і меблів. Тут добре допомагає пилосос, але тільки відразу, поки парафін НЕ втерся в поверхні.
На закінчення
Якщо вам вдалося самому підготувати лижі, значить, ви ще на крок наблизилися до рівня справжнього експерта. Кожен наступний раз буде виходити легше і краще. Поступово ви навчитеся отримувати задоволення від роботи з улюбленим спортивним снарядом